Κλικάρετε εδώ για να μεταβείτε στο νέο ιστότοπο www.DimitrisStefanakis.gr

Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2013

Συνέντευξη στην Κατερίνα Τσαλού για την Ημερησία Πιερίας

Συνάντηση με τον βραβευμένο συγγραφέα στην Κατερίνη
Δημήτρης Στεφανάκης:
Ένα καλό βιβλίο δεν είναι απαραίτητα ευπώλητο.
Συνέντευξη στην Κατερίνα Τσαλου
Παρασκευή 6/12/13
Ένα χρόνο μετά, συνάντησα ξανά τον Δημήτρη Στεφανάκη στην Κατερίνη. Πάλι ένα βιβλίο η αφορμή. Η Άρια, ο κόσμος από την αρχή.
Τον παρατήρησα στο φιλόξενο χώρο του βιβλιοπωλείου Νέστωρ, καθώς υποδέχονταν ο ίδιος ως οικοδεσπότης όσους έφταναν για να παρακολουθήσουν την παρουσίαση του νέου του βιβλίου. Οικεία βλέμματα, συνομιλίες, γέλια.
Λίγη ώρα αργότερα, δήλωνε ότι αισθάνεται την Κατερίνη ως δεύτερη πατρίδα του. Υπερβολές, θα σκεφτείτε, ατάκες που λένε πολλοί όταν επισκέπτονται έναν τόπο για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους.
Ξέρω όμως όπως ήξεραν και όσοι βρίσκονταν εκεί πως το εννοούσε. Έχει δεσμούς φιλίας με την Κατερίνη ισχυρούς, έχει φανατικούς αναγνώστες και σημεία αναφοράς.

Κι επειδή στην πρώτη μας συνέντευξη-ίσως λογω του πρόσφατου της γνωριμίας μας-εντυπωσιάστηκα πολύ, θέλησα να δω αν και ένα χρόνο μετά ο βραβευμένος συγγραφέας, που συγκαταλέγεται πλέον στους κορυφαίους σύγχρονους Έλληνες συγγραφείς, θα μου «κέντριζε» πάλι το ενδιαφέρον. Και το πέτυχε…ξανά!

Έτσι αυτή τη φορά η συνέντευξη δεν επικεντρώθηκε στο βιβλίο αλλά στον ίδιο.

Κατερίνα Τσαλού:  Νέο βιβλίο,  ένα χρόνο περίπου μετά το Φιλμ Νουάρ που κέρδισε όχι μόνο τις εντυπώσεις αλλά σου χάρισε και μεγάλες διακρίσεις.
Πώς είναι να αφήνεις πίσω μια τόσο ιδιαίτερη, λαμπερή περίοδο για τη συγγραφική σου πορεία και να αγωνιάς και πάλι απ’ την αρχή για το "νέο" ;

Δημήτρης Στεφανάκης: Δεν ξέρω αν όλα ξεκινούν από την αρχή κάθε φορά. Ο κόσμος που σε έχει διαβάσει και σε αγαπά θα σπεύσει να αγοράσει και το «νέο». Η αγωνία νομίζω επικεντρώνεται  περισσότερο στο επόμενο συγγραφικό βήμα.

Κ.Τ.:  Πώς γεννήθηκε η Άρια; Υπήρχε από την εποχή που έγραφες τις "Μέρες Αλεξάνδρειας", το "Φιλμ Νουάρ" ; Γνώριζες από την αρχή ότι ανοίγοντας το παράθυρο στον κοσμοπολιτισμό, θα το " κλείσεις" με μια τριλογία;

Δημήτρης Στεφανάκης: Ομολογώ πως όχι. Αρχικά πίστευα ότι έκλεισα τους λογαριασμούς μου με τον κοσμοπολιτισμό.  Αν θυμάσαι από τις Μέρες Αλεξάνδρειας πέρασα στο Συλλαβίζοντας το καλοκαίρι και στο Θα πολεμάς με τους θεούς. Ακόμα κι όταν έγραφα το Φιλμ νουάρ δεν είχα καν σκεφτεί πως αποτελούσε το δεύτερο μέρος σε μια άτυπη τριλογία. Πόσω μάλλον ότι θα ακολουθούσε και η  Άρια

Κ.Τ.: Διάβασα το Φιλμ Νουάρ στο ipad. Το αγόρασα από το e book. Πώς σου φαίνεται; Χάνει έδαφος το βιβλίο; Θα σε ενοχλούσε το ενδεχόμενο σε μερικά χρόνια από σήμερα, να γράφεις μόνο για το διαδίκτυο;

Δημήτρης Στεφανάκης: Δεν ξέρω αν το ηλεκτρονικό βιβλίο παραπέμπει απευθείας στο διαδίκτυο. Και δεν ξέρω αν όλα τα βιβλία μπορούν να διαβαστούν στην οθόνη ενός υπολογιστή μικρού ή μεγάλου. Είναι νωρίς ακόμα για προβλέψεις.

Κ.Τ.: Πιστεύεις ότι τα βιβλία που εκδίδονται σήμερα, εκφράζουν την κουλτούρα της εποχής μας; Σε 100 χρόνια από σήμερα οι αναγνώστες διαβάζοντας βιβλία αυτής της περιόδου τι θα αντιληφθούν για τον πνευματικό κόσμο αυτής της εποχής;

Δημήτρης Στεφανάκης: Σίγουρα υπάρχουν κάποια βιβλία που επιστεγάζουν το φαινόμενο της εποχής μας κι οι αναγνώστες που θα τα διαβάζουν σε 100 χρόνια θα αντιλαμβάνονται πολλά τόσο για μας όσο και για τους ίδιους. Έτσι συμβαίνει με όλα τα σπουδαία έργα.

Κ.Τ.: Ένα καλό βιβλίο είναι πάντα best seller; Κι ακόμη, ένα καλό βιβλίο δεν μπορεί να είναι σαν το καλό κρασί; Όσο περνούν τα χρόνια η αξία του μεγαλώνει;

Δημήτρης Στεφανάκης: Ένα καλό βιβλίο δεν είναι απαραίτητα ευπώλητο, σίγουρα όμως αντέχει στο χρόνο. 

Κ.Τ. Περνάμε από την περίοδο του επίπλαστου υλικού ευδαιμονισμού και την  εποχή που θεωρούσαμε ότι βρήκαμε τον επίγειο παράδεισο σε μια εποχή κρίσης σε όλα τα επίπεδα. Οικονομικά, ηθικά, ψυχικά, κοινωνικά. Είναι το τέλος ή η αρχή; Είναι η κρίση και πνευματική;

Δημήτρης Στεφανάκης: Καταρχάς η κρίση δεν άρχισε χτες και δεν θα τερματιστεί αν δεν πάψουμε να την βλέπουμε μόνο ως οικονομικό φαινόμενο. Κάποια στιγμή πρέπει να μας απασχολήσει η βαθύτερη κρίση αξιών και παιδείας που ταλανίζει τη χώρα μας εδώ και αρκετές δεκαετίες.

Κ.Τ.: Η αφήγηση είναι παρηγοριά τελικά και για ποιον; Γι αυτόν που αφηγείται ή γι αυτόν που διαβάζει;

Δημήτρης Στεφανάκης: Και για τους δύο, νομίζω. Η αφήγηση είναι ανάγκη, πάνω απ’ όλα.

Κ.Τ.: Τι να περιμένουμε από τον Δημήτρη Στεφανάκη  σε ένα χρόνο από τώρα;

Δημήτρης Στεφανάκης: Σ’ ένα χρόνο από τώρα ή λίγο περισσότερο, δεν ξέρω… Μια μυθιστορηματική αναφορά στη σύγχρονη Ελλάδα έχω βάλει μπροστά.

Κ.Τ.:  Η Κατερίνη σε αγαπά και σε θαυμάζει. Εσύ πώς είδες  τους ανθρώπους της; Πιο ζεστούς, πιο προβληματισμένους, πιο απογοητευμένους; Στην πρώτη περιοδεία σου στη βόρεια Ελλάδα, ποια γεύση πήρες φεύγοντας;

Δημήτρης Στεφανάκης: Είναι φυσικό να υπάρχει προβληματισμός και απογοήτευση. Όμως οι συμπολίτες  σου και οι Βορειοελλαδίτες, γενικότερα, είχαν μόνο ένα πλατύ χαμόγελο για μένα. Τους ευχαριστώ για αυτό!


Ο Δημήτρης Στεφανάκης
Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΕΦΑΝΑΚΗΣ γεννήθηκε το 1961. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Έχει μεταφράσει έργα των Σολ Μπέλοου, Ε. Μ. Φόρστερ, Γιόζεφ Μπρόντσκι, Προσπέρ Μεριμέ κ.ά. Το ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ, εκδόθηκε πρόσφατα στα γαλλικά σημειώνοντας τόσο μεγάλη επιτυχία, ώστε τιμήθηκε με το Prix Mediterranee Etranger. Κυκλοφορεί επίσης στα ισπανικά, ενώ σύντομα θα κυκλοφορήσει και στα αραβικά. Ο Δημήτρης Στεφανάκης τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Καβάφη 2011 και ήταν υποψήφιος για το Prix du Livre Europeen 2011. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορεί επίσης το μυθιστόρημά του ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ, το οποίο πρόσφατα μεταφράστηκε στα γαλλικά.


Η ΑΡΙΑ, Ο ΚΟΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ
Ο νεαρός Έλληνας διπλωμάτης Στέφανος Μαυροειδής επιστρέφει από το Λονδίνο στην Ελλάδα του Μεταξά. Μια μυστηριώδης υπόθεση εξαφάνισης θα τον φέρει σε επαφή με τη βρετανική αρχαιολογική κοινότητα. Ερωτεύεται την Aγγλο-Γαλλίδα αρχαιολόγο Ρόζμαρι Λεμπλάν και περνά μαζί της τους τελευταίους μήνες αμεριμνησίας στο περιθώριο των ανασκαφών στις Μυκήνες αλλά και του πολέμου που πλησιάζει με γοργά βήματα. Η διαφυγή τους στη Μέση Ανατολή τον Απρίλιο του ’41 θα τους οδηγήσει σ’ ένα θερμοκήπιο ειρήνης, το Κάιρο. 
Ο Στέφανος θα ζήσει από κοντά τη νοσηρή πολιτική ατμόσφαιρα της αιγυπτιακής πρωτεύουσας που κυοφορεί την εθνική τραγωδία του Εμφυλίου. Ταυτόχρονα όμως εκείνος και η Ρόζμαρι αντιμετωπίζουν την πρόκληση μιας μυστικής αποστολής στην κατεχόμενη Ελλάδα με σκοπό την προστασία των ελληνικών αρχαιοτήτων… 
Ένα μυθιστόρημα για τον παλιό κόσμο, που χάθηκε μέσα σε δύο διαδοχικούς παγκόσμιους πολέμους, και για τη μικρή ιστορία των απλών ανθρώπων που γράφεται στη σκιά των μεγάλων γεγονότων.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου