Κλικάρετε εδώ για να μεταβείτε στο νέο ιστότοπο www.DimitrisStefanakis.gr

Πέμπτη, 5 Δεκεμβρίου 2013

Άρια. Ο κόσμος από την αρχή στο womland από την Ελένη Κίτσου

Βιβλιοκριτική: Δημήτρης Στεφανάκης – Άρια. Ο Κόσμος από την αρχή

aria_kritiki
Άρια. Ο Κόσμος από την αρχή
Άρια: Τραγούδι της όπερας, γυναικείο όνομα ή τοπωνύμιο;
Χρηματιστές στη Σμύρνη, εφοπλιστές στο Λονδίνο,
βαμβακάδες στην Αλεξάνδρεια! Και τώρα,
χάρη σε σένα, διπλωμάτες στην Αθήνα.
Δύο άνθρωποι ξεκινώντας από διαφορετικές γεωγραφικές αφετηρίες με αφορμή μια μυστηριώδη εξαφάνιση θα συναντηθούν στην Ελλάδα λίγο πριν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Από το Λονδίνο στην Αθήνα και τις ανασκαφές των Μυκηνών και από εκεί στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και το Κάιρο, ο Έλληνας διπλωμάτης Στέφανος Μαυροειδής και η Αγγλο-Γαλλίδα αρχαιολόγος Ρόζμαρι Λεμπλάν πλαισιωμένοι από τη βρετανική αρχαιολογική κοινότητα θα κληθούν να φέρουν εις πέρας μια μυστική αποστολή στην κατεχόμενη Ελλάδα με σκοπό την προστασία των ελληνικών αρχαιοτήτων. Ερωτευμένοι επιστρέφουν λαθραία στις Μυκήνες διασχίζοντας τη Μέση Ανατολή και τους αρχαιολογικούς της χώρους. Και ξανά πίσω, στο καθήκον της διπλωματίας και της κατασκοπίας μέχρι τις παραμονές του Εμφυλίου.
Η Άρια. Ο κόσμος από της αρχή του Δημήτρη Στεφανάκη –ο τίτλος δεν έχει καμία σχέση με την άρια της όπερας, ούτε με το υποκοριστικό του ονόματος Αριάδνη– μυεί τους αναγνώστες στον κόσμο της αρχαιολογίας και της διπλωματίας, τους ταξιδεύει σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή, τους συστήνει εξαρχής την Ιστορία και το πολιτικό παρασκήνιο του δεύτερου Μεγάλου Πολέμου στο τέλος του οποίου ο παλιός κόσμος χάνεται και ένας νέος δημιουργείται από την αρχή.
Ο Δημήτρης Στεφανάκης, σε αυτό του το μυθιστόρημα, στήνει ένα ολόκληρο σύμπαν αναδομώντας μια ολόκληρη εποχή, εισχωρεί στα άδυτά της και αφηγείται την ιστορία του με απόλυτο ρεαλισμό.  Η αφήγηση, σε πρώτο πρόσωπο, κυλά αβίαστα, σαν γάργαρο νεράκι, και είναι άκρως κινηματογραφική. Οι γλαφυρές περιγραφές μεταφέρουν το κλίμα και την ατμόσφαιρα της εποχής κάνοντας τους αναγνώστες να ακολουθούν με κομμένη την ανάσα τους ήρωες σε κάθε τους βήμα σαν να παρακολουθούν ταινία. Ενώ χάρη στις αναδρομές παρουσιάζεται ολόκληρη η ζωή τους μέχρι τη στιγμή που εμφανίζονται και επισήμως στο χαρτί. Ωστόσο οι ήρωες δεν είναι χάρτινοι και μονοδιάστατοι. Μέσα από τις σκέψεις και τα λόγια τους εμφανίζεται ολοκληρωμένος ο χαρακτήρας τους, δικαιολογούνται οι πράξεις τους και οι ίδιοι παίρνουν σάρκα και οστά.
Από τις πρώτες σχεδόν αράδες μπαίνει δυναμικά και το ερωτικό στοιχείο. Οι ερωτικές σκηνές διάσπαρτες σε όλο το βιβλίο παρουσιάζονται με μοναδικό τρόπο. Με φόντο σημαντικά ιστορικά γεγονότα οι απλοί άνθρωποι ρουφούν τη ζωή, ερωτεύονται, φτιάχνουν την δική τους προσωπική ιστορία.
Η Άρια, γραμμένη στην πιο ώριμη συγγραφική στιγμή του δημιουργού της, κλείνει μέσα της σαφή στοιχεία κοσμοπολιτισμού και βρίθει φιλοσοφικών σχολίων, χαρακτηριστικού γνωρίσματος του συγγραφέα. Είναι το μυθιστόρημα που κλείνει την άτυπη τριλογία του κοσμοπολιτισμού,* ενώ ταυτόχρονα, όπως ο ίδιος ο συγγραφέας έχει προαναγγείλει, εγκαινιάζει ένα νέο κύκλο βιβλίων με βασικό άξονα και κέντρο αναφοράς την Αθήνα.
* Την τριλογία συμπληρώνουν τα προγενέστερα Μέρες Αλεξάνδρειας, 2011, εκδόσεις Ψυχογιός και Φιλμ νουάρ, 2012, εκδόσεις Ψυχογιός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου